Search toggle

Städa kontor – så får du en ren arbetsmiljö

städat kontor

Hjälp med att städa kontor?

 

 

Städa kontor, lokalvård eller företagsstädning är i princip samma sak, det är endast olika benämningar på samma tjänster. Hjälp för att städa kontor används av olika anledningar men främst för att få bort en belastning på arbetsplatsen och för att ni ska kunna fokusera på själva arbetet och inte lokalvården. 

Hjälp med att städa kontor används av företag i olika branscher och är inte främst inriktat på just kontorsbaserade företag, därav kallas det även företagsstäd och/eller lokalvård. Lokalvård är dock lite bredare och innefattar även offentliga lokaler eller miljöer. 

Tips på saker att tänka på inför att städa kontor:

Det finns ett antal saker att tänka på när man anlitar ett städbolag och några av dessa kan du läsa om i denna artikel. 

Vad ingår när man städar kontor?

konferensrum

Städa kontor handlar inte nödvändigtvis bara om att hålla rent, städa kontor handlar även om hur man över en period kan effektivisera och hålla nere tiden på vården av ert kontor på ett sätt som funkar för båda parter.

Det som oftast ingår i kontorsstädning är tjänster som dammsugning, golvvård, dammtorkning, fönsterputs, trappvård och annan underhållsstäd. Många städfirmor har även ett annat tilläggstjänster som man kan boka utöver städningen utav kontoret eller lokalen. Dessa tilläggstjänster skulle kunna vara till exempel påfyllning av frukt och dryck, underhåll och påfyllning utav kaffemaskiner, vaktmästeritjänster, borttransport av skräp. Tilläggstjänster är olika hos olika firmor och kan skräddarsys för hur du och ditt företag vill ha det på ert kontor. 

Läs mer om: Vad som ingår i lokalvård 

Vad ska man tänka på när man ska anlita hjälp för att städa kontor?

kontorsstädning, städare

Förbered dig inför att anlita en städfirma genom att vara förberedd med vad du önskar med din städning. Tänk ut frågor om du skulle ha det. Förbered även kontoret för städningen, plocka bort saker som ligger framme och lägg på rätt plats så att städaren får en bra miljö för arbetet, det blir bättre för båda parter. Ett antal saker som kan vara bra att tänka på är bland annat

  • Hur mycket ska städas? 

Hur stor är ytan som ska städas? är det 200, 1000 eller 5000 kvm som ska städas? Det är viktigt innan du bokar hjälp för att städa kontor att du vet hur stor ytan du vill ska städas är samt om hela kontoret/lokalen eller bara vissa delar. Självklart vill städbolaget du anställer veta vad som ska städas och vad som förväntas utav dom.

  • Vad för städning önskas? 

Vet du vad för städning som du vill ha? Räcker det med dammsug och fönsterputs eller vill du ha en komplett städning där hela kontoret/lokalen städas? Va noga med vilken typ av städning som behövs för att underlätta för alla parter. Vanligast är att företag tar en hel städning som omfattar hela kontoret, då blir det även lätt för städaren eller städarna att veta att hela kontoret ska städas så dom slipper hoppa över vissa steg som dom gör på andra ställen hos andra företag. 

  • Hur väljer jag rätt bolag? 

Vad är viktigt för dig när du väljer ett städbolag, bra pris, snabb städning, bra arbetsvillkor för de anställda på städbolaget. Det finns mycket att tänka på när du väljer städbolag. Tyvärr finns det många städbolag som inte har kollektivavtal och mindre bra och säkra anställningar där deras medarbetare jobbar till dåliga löner och för många timmar. Genom att välja ett städbolag med bra värderingar som ligger lite högre i pris men å andra sidan har bättre arbetsvillkor riskerar du inte heller att stödja något du inte vill stödja. 

  • Hur ofta behöver jag städning?

Behövs städningen nån gång i veckan eller nån gång i månaden? Är du osäker på hur ofta du behöver ha städning kan det vara smart att börja med att testa några gånger med jämna mellanrum för att se hur det känns samt även känna av hur ofta det behövs. Genom att testa med jämna mellanrum så blir det lättare att känna hur ofta städningen behövs samt vad som behöver göras. Vissa saker kanske inte behövs alls och vissa kanske behövs oftare än annat. 

  • Vill jag ha någon tilläggstjänst?

Vill du bara ha städning eller vill du ha något extra utöver städningen. Tilläggstjänster är likt ovanstående en fråga att ta ställning till. Som sagt så kan tilläggstjänsterna skilja sig från varandra och de finns några att välja på.

Relaterad artikel: Upphandling städtjänster

Vad är viktigt när man städar kontor?

rent kontor

Det finns flera saker som är viktigt när man städar ett kontor, först och främst är det viktigaste att göra kunden nöjd. En nöjd kund är en återkommande kund. En nöjd kund genererar i många fall fler kunder. En nöjd kund kan betyda flera olika saker och dom kom vara nöjd över flera olika saker. De viktigaste sakerna för att göra kunden nöjd är såklart att göra sitt arbete rätt och städa det som ska städas på rätt sätt. Det finns även andra sätt, till exempel ha ett bra bemötande, hålla sina satta tider, bete sig och uppföra sig professionellt och samt ha en kundservice som funkar på ett bra sätt och ger kunder(na) svar på sina frågor samt hjälp med sånt dom behöver ha hjälp med. 

Andra viktiga saker är att städa hållbart och schysst för miljön. Genom att använda miljövänliga medel när städningen utförs görs sedan en tjänst för miljön. Anlitar du ett städbolag som är svanenmärkt och är schysst för miljön gör du även dig själv och ditt bolag mer miljövänligt. Svanenmärkningen garanterar att bolaget du anställer använder sig av kemikaliefria städmedel som även är hälsosammare för städarna. Va schysst mot miljön och anställ bolag som är klimatmedvetna och gör sin del för att göra världen till en bättre plats. 

Relaterad artikel: Svanenmärkt i städbranschen

Hygien är också en stor och viktig del av att städa kontor. En god hygien är viktigt för alla och en stor fokuspunkt. Bra hygien bidrar till en bättre arbetsmiljö samtidigt som det är bra för hälsan, både för folk som jobbar kontoret men även för den som städar på kontoret. Till exempel så används handsprit ofta och ställs ut på olika ställen i lokalen, det är extra viktigt nu i pandemi tider men är viktigt även när det inte är en pågående pandemi. I och med att hygienen prioriteras när du städar kontoret så blir smittorisken och olika sjukdomar lägre. En fräsch arbetsmiljö med bra hygien ökar trivseln och trivs man på sin arbetsplats ökar prestationer och produktivitet hos de anställda.

Välj ett schysst bolag

Hur väljer du rätt bolag?

Börja först med en research och försök att komma på några saker som är viktigt för er och vad som är avgörande för ert val av bolag. Det finns flera olika saker som påverkar val av bolag, vissa vill ha billigt, vissa tänker mycket på miljön, många vill att de anställda ska jobba till schyssta villkor, vissa vill att det ska gå snabbt, listan kan göras lång. 

Det finns både upp- och ner sidor med billiga städfirmor. Först och främst priset. Billigare bolag tenderar att städa lite snabbare och det går att ha dom oftare. Det låter väldigt bra , men å andra sidan så finns det någon eller några anledningar till varför det är billigare. Det kan vara så att dom använder billigare produkter som inte är miljövänliga eller att dom jobbar utan kollektivavtal för sina anställda. Så är det verkligen värt det? Det är svårt att avgöra varför bolaget är billigare än dess konkurrenter, dom kanske har hittat något sätt som gör att dom kan dra ner kostnaderna på ett etisk bra sätt. I de flesta fallen är det dock tyvärr inte verkligheten. Risken att stödja något man inte står för med billiga bolag är tyvärr högre än bolag som ligger högre i pris.

Miljömedvetna städbolag ligger inte sällan lite högre i pris än bolag som inte har ett tydligt miljöfokus. På grund av miljöfokuset så har vissa bolag högre kostnader då miljövänliga lösningar med bland annat städmedel samt logistik och transport kostar mer än de icke-miljövänliga motsatserna. Bara för att bolaget är miljömedvetet betyder inte det att det är bättre än andra bolag, miljön är ofta inte det enda som påverkar din upplevelse av dom. Städningen måste fortfarande utföras på ett korrekt sätt. 

Har dom kollektivavtal och schyssta villkor för sina anställda? Just kollektivavtal påverkar priset likt miljömedvetenhet. När du anlitar ett bolag som har kollektivavtal så vet du om att du anlitar ett bolag som tar hand om sina anställda och ger dom en trygg arbetsplats. Tyvärr så är städbranschen rent generellt en bransch där många jobbar under dåliga villkor. Det kan handla om att man får betalt för lite, jobbar för mycket eller har en osäker anställning utan uppsägningstid. Genom att anlita en städfirma med dåliga villkor så är du indirekt okej med dåliga villkor och stödjer en firma som inte tar hand om sina medarbetare. 

Gör en research på dina kandidater och kolla vad dom har att erbjuda dvs, pris, bra villkor, miljömedvetenhet osv.

Relaterad artikel: Lokalvård för alla företag - stora och små

Vill du ha mer utöver städningen

Söker du endast städning eller söker du även tjänster utöver det? Många bolag har tilläggstjänster på sidan om städningen. Tilläggstjänsterna kan variera från ett bolag till ett annat. Några exempel är underhåll av kaffemaskiner dvs, rengöring och påfyllning, vaktmästeritjänster, fruktkorgar och dryck, borttransport av skräp osv. 

Det är vanligt att lägga till olika tjänster på sidan av städningen då det kommer i samma svep, samma bolag sköter allt. Genom att välja ett bolag som gör annat än bara städning underlättar det för dig och du slipper ha ett kontrakt för städ, ett kontrakt för kaffe och ett kontrakt för något annat. 

Ta kontakta med din valda firma

Nu när du har hittat en städfirma som har allt du önskar så kan det vara smart att ta en första kontakt och få veta lite om dom innan städningen börjar. Lär känna städfirman och få svar på alla dina frågor och funderingar. Du kan även boka in möte där du får träffa den eller de medarbetare som kommer vara på plats hos dig för att få en uppfattning om vilka dom är, förhoppningsvis går mötet bra och alla är nöjd eller så känner du att du vill boka ett möte med en annan firma. På så sätt slipper du spendera några pengar för att sedan bli missnöjd med vad du får. 

I och med mötet med din valda firma får du ett bra läge att berätta lite om dig och ditt bolag så dom känner sig säker hos er. Du får även möjlighet att förbereda den eller de som kommer städa hos er med portkoder, larm, vad som ska städas osv. Samt vad ni ska göra för att förbereda städningen, kanske måste ni inte göra något alls och ert kontor eller er lokal är klar för att börja städas eller så finns det små saker som måste göras innan.  Att båda parter känner sig trygg är en bra start för ett förhoppningsvis långt och härligt samarbete där alla är nöjd. 

Anlita Vardagsfrid idag

För en bekymmersfri och effektiv städupplevelse, anlita Vardagsfrid och njut av den sinnesfrid som kommer med ett rent och välskött hem eller kontor. Våra professionella städspecialister är dedikerade till att tillhandahålla tjänster av högsta kvalitet för att hålla ditt hem skinande rent.

För att få mer information och pris på lokalvård i Stockholm, klicka på knappen nedan och fyll i dina uppgifter så kontaktar vi er.

Bli kontaktad
Angelica Jonsson Landström

Angelica Jonsson Landström

Angelica Jonsson Landström är en passionerad marknadsförare baserad i Stockholm, Sverige, med rötterna i den vackra staden Umeå. Hon är för närvarande en drivande kraft hos Vardagsfrid AB, där hon kanalisera sina färdigheter och sin kreativitet för att skapa banbrytande marknadsföringsstrategier. Hennes resa som marknadsförare är en resa av hängivenhet och ständig utforskning, och hon strävar alltid efter att föra marknadsföringsvärlden till nya höjder. Följ med Angelica på hennes resa genom marknadsföringens värld, där varje kampanj är ett kapitel och varje initiativ är en möjlighet att skapa intryck och påverkan.

Related posts