linkedin Problem med för mycket och för lite städning | Vardagsfrid

Rent nöje, städning och dess påverkan

rent nöje, problem med för mycket och för lite städning

För mycket städning

För mycket städning är inte ovanligt det finns en extrem version om vi till exempel tar OCD. Där det Handlar om att det finns så mycket ångest och det är ett måste att göra på vissa sätt. Tidningen på bordet ska ligga på rätt sätt, allt har sin plats och ligger något fel kommer ångesten.

Det finns också den lite “light version” som man kan tänka är lite mer perfektionist nivån. Där det handlar om att inte kunna bjuda in vänner eller familj om jag inte har perfekt i hemmet. Denna typ av perfektionism handlar det om att släppa kontrollen. Som exempel ta att kanske glömma gå ut med soporna på morgonen och då måste ställa in kvällen med vännerna. I detta läge blir det att i så fall släppa kontrollen och tänka att det är bara du själv som lägger märke till att soporna inte är tömda. Du söker kontroll för att minska ångest. Med städning behöver det inte betyda att du minskar ångest men på ett sätt gör du något som lugnar dig för du tar kontroll över att få det rent.

För lite städning

problem med för lite städning

På samma sätt som för mycket städning kan betyda problem är för lite städning inte heller bra. Med för lite städning kan man koppla det till depression. Att ha ett stökigt hem kan göra det vara svårt att hitta saker. Det tar mycket tid att leta fram något som behövs. Det kan också vara svårt att känna att man vill bjuda in någon i sitt hem om det är stökigt. Därför kan det vara bra att börja smått med städningen speciellt för en deprimerad person. Att vara nedstämd och trött gör det svårt att hitta orken till att städa allt i hemmet, då är det bra att börja med en liten organisering. Att exempelvis tömma diskstället och se till att saker har sin plats. Det är också viktigt att se belöningen med den städningen man gör.

Olika belöningar med att städa eller organisera

Detta kan till exempel vara genom att ha organiserat. Då blir det lättare att hitta saker och belöningen blir att snabbt hitta dessa saker. Att se det som att vara värd att må bra är en viktig del för att börja plocka undan efter sig. Exempelvis att plocka undan kaffekoppen är inte jättejobbigt. Att istället för att ställa den i diskhon diska den direkt eller in i diskmaskinen. Detta kanske låter som en struntsak men kan faktiskt göra mycket då det ser renare runt omkring en. Att hitta ett sätt att inte sabba för sig själv kan göra mycket. Matchar inte ditt hem ditt mående är det lättare att ändra måendet också.

Hur kommer jag igång med organiseringen om jag inte mår så bra?

organisera

Att börja med minsta nivån är ett bra sätt att starta igång med städningen, kanske flytta tidningen till tidningshållaren. Alternativt att sätta den tyngsta nivån som en lägre nivå kanske exempelvis att rensa vattenlåset i badrummet och tänka att det är det enda som du ska göra. När det har gjorts så känns inte den andra städningen speciellt tung längre och då kan det komma ork till att göra det andra i städningen. Att ta fram dammsugaren och köra ett varv blir inte lika krävande arbete.

95 %

Kundnöjdhet

150

Antal anställda

1 000

Antal första jobb i Sverige

 3 000 000 

Antal städade kvm per år

Utmärkelser

Ta ett möte med oss via telefon eller video.

Beställ städhjälp