- Agenda 2030 är en sak som är högst aktuell för många aktörer. För just städbranschen, hur tror du de kan arbeta med dessa mål och med svanen?
“Jag tror att Svanen är ett väldigt bra verktyg för att jobba med Agenda 2030. Vi är väldigt inriktade på flera mål, men framförallt mål nummer 12 som handlar om hållbar konsumtion. Jag tror det finns mycket att göra med städföretag och att Svanen kan vara ett bra verktyg för att nå målen inom hållbarhet. Dels genom de kriterier vi ställer på företaget som vill ha en Svanen-licens men vi ställer inte bara krav på t ex vilka kemikalier som får användas (även om det är en väldigt stor del av våra krav, då det är en stor del av miljöpåverkan). Utan vi ställer också krav på transporterna, hur mycket drivmedel man får förbruka, hur mycket kemikalier man får förbruka överlag osv.
På många fronter kan vi vara med och hjälpa företag att bli bättre på miljö och hållbarhet.”
- Hur många inom städbranschen har ett samarbete med er? Har du någon siffra? Är det vanligt förekommande?
“De företag som har licens och är certifierade hos oss på Svanen. Då handlar det om cirka 30 stycken inom städbranschen i Sverige.”
- Hur kontrollerar man städföretag att de faktiskt använder sig av era produkter när de är ute hos kunder?
“Dels när man ansöker om att bli certifierade med Svanen inom städbranschen har vi dokumentationskrav för varje krav. Dels genom att vi kräver att man skickar in inköpsstatistik för alla sina kemikalier, så vi ser allt de köpt in året innan. Sedan gör vi alltid kontrollbesök innan man får sin licens. Då åker vi ut på plats och till några av de objekten städföretaget städar hos. Sedan om allt ser okej ut får man sin licens och sedan fortsätter vi göra löpande kontroller. Vi har något som kallas för årlig uppföljning, då väljer vi ut ett eller två krav från våra kriteriedokument (oftast är det kemikalier då det är en viktig del av verksamheten). Där man återigen visar vilka kemikalier man har köpt in, som sedan följs upp av återbesök ute hos kunder med jämna mellanrum, där vi tittar vad som finns i städskrubben men även att arbetsbeskrivningar finns, att all personal har ID-kort, att doseringsutrustning och instruktioner för dosering finns etc.”
- Vad tycker du städföretag borde använda sig mer av hos er, någon tjänst/produkt som man inte känner till så mycket?
“Jag tror städföretag borde tänka mer än bara kemikalier. Då ett städföretag har miljöpåverkan på flera andra områden än bara vilka kemikalier man använder. Dessutom tänker jag att det är viktigt att försöka hålla nere sin förbrukning. Oftast kanske det räcker med micro-fiberduk som är fuktig och där kemikalier inte behöver vara förstahandsvalet. Tänk större och bredare än bara kemikalier, då det finns andra saker som har miljöpåverkan och även social hållbarhet. Arbetsmiljöer, ergonomi m.m, t ex i våra krav så förbjuder vi såklart miljöfarliga ämnen men även det som är hälsoskadligt för personalen. Vi på Svanen vill inte att man ska spraymoln som man andas in farliga partiklar i. Det går ju oftast hand i hand, det som är bra för miljön är oftast bra för människan.”
- Hur viktigt är det att städföretag anammar ett mer hållbart arbete inom städ och varför?
“Det är lite svårt att svara på denna fråga, för: varför skulle det inte vara viktigt? Jag tycker det är A och O, då det handlar om vår framtid men även vår nutid. Jag tror det kan finnas en rädsla att tänka nytt, man kanske tror att man behöver tumma på kvaliteten bara för att man gör något miljövänligt. Men det stämmer ju inte. Det finns ju alternativ som är miljömässigt mycket bättre. Jag tycker många i städbranschen är seriösa och tar sitt ansvar, vilket är toppen. Då det är en bransch där det finns mycket att jobba på ur ett hållbarhetsperspektiv. Så det är superviktigt att man fortsätter jobba med dessa frågor.”
- Vad innebär Svanenmärkta produkter och Svanenmärkta tjänster, berätta!
“Jag kan börja med att berätta lite hur vi jobbar och hur vi tar fram krav m.m.
Vi tar fram produktgruppsspecifika kriterier. För att man ska kunna få en Svanen certifiering så måste vi ha kriterier för just det området. Det kan vara t ex en städtjänst, produkt i form av ett diskmedel och av dessa två former (en tjänst och en produkt) är det olika kriterier.
Vi är inte så generella, utan går verkligen in i den branschen, där vi gör en RPS-analys (står för Relevans, Potential, Styrbarhet) och tittar på vilka miljöproblem som finns, har vi på Svanen någon möjlighet att göra någonting åt det (genom att ställa krav) osv… Men sedan tar vi fram kriterier utifrån ett livscykelsperspektiv där vi tittar på helheten. Som för en produkt t. ex vart kommer materialet ifrån, hur har det behandlats, håller det länge, är den lätt att återvinna m.m. Medan en tjänst tittar vi på drivmedel, etiska krav (kollektivavtal) m.m. Vi ställer också som krav hos städföretag om vill ha Svanen certifiering, att de måste ha kollektivavtal till sina anställda.”
- Varför ska man just välja Svanen inom städbranschen?
“Vi är ett toppen-verktyg om man vill jobba med hållbarhet inom städbranschen.
Våra licensinnehavare använder sina licenser till olika saker och områden, vissa vill visa utåt att de jobbar med miljö och är duktiga på det, vissa vill öka stoltheten internt på företaget, andra brinner för frågan och behöver hjälp då det är så stort område att ta sig an själv som företag. Vart och hur ska man börja någonstans om man vill sätta sig in mer i miljö och hållbarhet som företag. Vår styrka är att vi är en oberoende tredje part, vilket ger en viss tyngd för ett företags miljöarbete som man kan vända sig till om man har en licens. Men det menas inte med att man kan luta sig tillbaka när man väl fått en licens från Svanen, det är ett pågående och kontinuerligt arbete man som företag behöver jobba med. Där det även sker en ständig utveckling. Svanen skärper sina krav var femte år för att ligga i framkant inom området hållbarhet.”