- Skulle du säga att det finns städbolag som har bättre villkor utan kollektivavtal, än de städbolag som har kollektivavtal, berätta!
Normen av de ärenden vi har sett de senaste 10 åren är att utan kollektivavtal har man lägre löner. Ofta även lägre priser vilket gör att ren priskonkurrens för bolag med kollektivavtal blir svår. Den struktur vi ser angående osund konkurrens från bolag utan kollektivavtal är ofta ett bolag med lägre pris, men högre marginal. Då största kostnaden för ett tjänsteföretag är lön, så är det på medarbetarnas löner man skapat marginalerna.
Normaldiskussionen att ansluta sig till kollektivavtalet innebär vanligen en kostnadsökning på löner och andra förmåner till de anställda.
- Hur påverkas kunderna av att ett hemserviceföretag har kollektivavtal
Kunderna borde vara mer uppmärksamma kring detta, då det handlar om att man erbjuder goda och rätta villkor till sina anställda. Man betalar pensioner, rätt lön m.m. I regel försäkrar man en företagsförsäkring som inte ingår i vanliga fall. Alla andra försäkringar ingår i detta paket som blir när man ansluter sig till en arbetsgivarorganisation, som Almega.
Kunderna borde fråga mer om deras leverantörer av hemstäd, om de har tecknat kollektivavtal.
- Kunderna borde vara mer involverade?
Det kanske är en marknadsförings fråga också, det har varit svårt för oss på Almega att marknadsföra till konsumenter om kollektivavtal, för t ex hemserviceföretag. Det finns inte tillräckligt mycket kapital för att annonsera i stora media om hur kunderna påverkas av att sin städfirma har anslutit sig till kollektivavtal. Det skulle behövas en ökning och jag tror alla skulle förstå och vara beredda på att betala lite extra för att den städaren som kommer hem till en, har rätt förutsättningar och tas hand om på ett bra sätt.
- Hur och var tycker du man bör marknadsföra i sina kanaler om kollektivavtal, till sina kunder?
Nu har jag inte belägg för detta, men det är inte allt för många som lyfter på sina hemsidor om att de har kollektivavtal. Det är ganska sällsynt att man som ett hemserviceföretag, aktivt marknadsför att man har tecknat kollektivavtal till sina anställda. Vi på Almega, har också svårt att marknadsföra den delen. Men vi försöker ta upp detta i alla sammanhang där det ges möjlighet. Det finns inte heller någon lag på att man som företag måste teckna kollektivavtal.
- Är det inte positivt då att marknadsföra att man som hemserviceföretag har kollektivavtal till sina anställda?
Ja, det borde inte minst sagt företagen göra, lyfta upp det högt på sina hemsidor. För när man söker på t ex “hemstäd leverantör”, så antar jag att det är många som googlar och får sökträffar på hemsidor via Google, där borde det stå att man är ansluten till kollektivavtal, speciellt i den branschen. Vi gör alla insatser vi kan och mäktar med att marknadsföra den delen. Inte minst för hemserviceföretagen. När det gäller städ inom B2B kunder är anslutningskraven mycket, mycket högre.
- Du tror inte att sociala medier skulle kunna vara en plattform där man kan marknadsföra sig om kollektivavtal? Finns det vissa målgrupper på Instagram, Facebook, Twitter t ex som kan nås?
Jag tror mycket handlar om en generationsfråga, många äldre kanske inte är lika aktiva på sociala medier. Vi har en kampanj just nu, inte i avseendet till sociala medier men som går ut på att lyfta städyrket som ett riktigt viktigt jobb. Kampanjen heter också “Ett riktigt viktigt jobb” som där har lyfts i sociala medier men som till grunden ligger på Almegas hemsida.
- Vilka konsekvenser finns det med att inte ha kollektivavtal? Vad är det som gör att man inte vill ansluta till ett sådant?
Under mina 10 år här i den tjänsten jag har på Almega, har det kommit många olika exempel på företag som inte är anslutna till kollektivavtal, eller t ex inte betalat pension till sina anställda. Som företag kanske man inte har förstått meningen i att vara ansluten till ett kollektivavtal. Att det inte är en medveten handling att inte ingå i ett kollektivavtal för sina anställda, det kan finnas misstag. Eller att man som företag tycker det är bekvämt i att betala ut en lägre lön till sina anställda och kan spara in på det i företaget. Detta i sin tur leder till att man som företag kan vara mer konkurrenskraftig och kan erbjuda ett billigare pris till sina kunder. Detta har ju sina konsekvenser i slutändan.