Search toggle

Kollektivavtalet i städbranschen är bara början av integrationen.

aktiv-arbetsintegration

Kollektivavtal sedan starten

Statsministerns val av städfirma har satt strålkastaren på kundens ansvar i valet av städhjälp. Inte bara för kundens säkerhet, men vi hävdar för integrationen i stort.

Som styrelsemedlem i Almegas branschorganisation för hushållsnära tjänster driver Vardagsfrid frågan hur ytterligare 3000 bolag ska teckna kollektivavtal. Vi deltar i gemensamma projekt med Kommunal för att stärka synen på yrket och hjälpa kollegor välja en bättre arbetsplats.

“Idag är 350 bolag anslutna till kollektivavtalet för hemservice. En handfull av dem är Auktoriserade Serviceentreprenörer med årlig granskning av Almega och Kommunal. Med Auktoriseringen kan du vara säker på att städfirman följer kollektivavtalet.”, Torkel Kristoffers, VD, Vardagsfrid.

Vardagsfrid har sedan starten haft kollektivavtal. Det ger oss en kostnadskostym som är ibland 1,5-3 gånger högre än vissa branschkollegor. Det och vår aktiva arbetsintegration är också därför vi blivit 9:e störst i Sverige i RUT-branschen.

Så hur sitter kollektivavtalet ihop med integrationen?

Med låg svensk språknivå, har du låg förståelse för normer och rättigheter i svenska samhället. Det ändrar vi på med vår aktiva arbetsintegrationsmodell som är grunden för vår affärsidé.

Rekrytera till första svenska jobbet

Genom att rekrytera kollegor med “varma ögon och bultande hjärtan för service, vars läppars förmåga är hindrade att sälja det på svenska”, kan vi erbjuda ett integrations fast track som river ner murar vid varje uppdrag hos kund. Utbildningen är utförs verbalt, skriftligt och med video. Vi är specialister på repetitiva rutiner där hög kvalitet kan levereras, trots låg språknivå i början.

Rekrytera värderingsstyrda kunder

Vi rekryterar värderingsledda kunder som vill hjälpa människor till nästa steg. Det kan vara att man alltid börjar konversationen på svenska och tålamod med att försöka förstå en person som avancerar på svenska. 

Kollektivavtalad arbetsmiljö ger respektfulla samtal

Genom att erbjuda bästa arbetsmiljön och kollektivavtalade arbetsvillkoren på marknaden skapar vi grunden för respektfulla samtal där vi tillsammans arbetar med värderingar, normer, fördomar och syn på jämlikhet. En kvinna har t.ex rätt till eget bankkonto, tidspassning i Sverige eller förståelse för slöjans symbolik i ett nytt samhälle.

Framsteg för individ och samhälle

Allt börjar på svenska, med hänsyn var individen står. Med svenska kommer förståelse för svenska normer, jämlikhet, rättigheter men också skyldigheter i samhället. Varje person vi möter ska ha fått en ny erfarenhet och förståelse i sin ryggsäck. 

Vi finansierar det med kollektivavtalad städning – men aktiv arbetsintegration är det vi gör. 

Vad kan du göra som kund?

Som kund kan du ompröva ditt val av leverantör. För att det är rimligt med kollektivavtal men också för att få integrationen att snurra snabbare.

“När kunderna väljer kollektivavtalad städning förändras normen. Fler städbolag kan lära sig driva livskraftiga bolag - med kollektivavtalade villkor.”, säger Torkel Kristoffers, VD, Vardagsfrid

Välj Auktoriserat Serviceentreprenör som städhjälp

Välj ett bolag som klarar årliga granskningen “Auktoriserad Serviceentreprenör” av Kommunal och Almega. Kontrollera om ditt bolag har auktoriserat sig och sitt kollektivavtal hos Serviceföretagen. Klicka på bilden:

Auktoriserat serviceföretag Almega

Om du saknar Auktoriserad Serviceentreprenör på din ort, kan du kontrollera att du har kollektivavtal hemstädning på Kommunals hemsida: Kollkollen.

kollkollen-kommunal-kontrollera-arbetsgivare-1024x926-1

Allt du behöver veta om hemstädning och kollektivavtal

Angelica Jonsson Landström

Angelica Jonsson Landström

Angelica Jonsson Landström är en passionerad marknadsförare baserad i Stockholm, Sverige, med rötterna i den vackra staden Umeå. Hon är för närvarande en drivande kraft hos Vardagsfrid AB, där hon kanalisera sina färdigheter och sin kreativitet för att skapa banbrytande marknadsföringsstrategier. Hennes resa som marknadsförare är en resa av hängivenhet och ständig utforskning, och hon strävar alltid efter att föra marknadsföringsvärlden till nya höjder. Följ med Angelica på hennes resa genom marknadsföringens värld, där varje kampanj är ett kapitel och varje initiativ är en möjlighet att skapa intryck och påverkan.

Related posts