Följande allmänna villkor gäller mellan Vardagsfrid AB 556882-6175 nedan kallat Vardagsfrid och den privatperson nedan kallad Kunden som ingått avtal om hushållsnära tjänster nedan kallat Avtalet. Dessa allmänna villkor gäller för samtliga avtalade tjänster mellan Kunden och Vardagsfrid om inget annat anges i separat avtal.
Vardagsfrid har rätt att anlita underleverantörer för fullgörandet av sina skyldigheter.
Avtalstid, uppsägningstid och timbank
Avtalet baseras på ett timbankssystem.
Ett kalenderår innehåller 13 fyra-veckorsperioder. Under ett kalenderår är det totalt 26 (varannan vecka) (varannan vecka) respektive52 städtillfällen (varje vecka).
Uppsägning av avtal sker skriftligen till info@vardagsfrid.se eller per post till Sturegatan 33A, 172 31 Sundbyberg. Uppsägningstiden är en (1) månad från skriftligt meddelande enligt ovan. Eventuellt underskott av timbank faktureras separat efter sista städningen. Avbokning av städning under uppsägningstiden är ej möjlig. Eventuellt överskott i timbanken återbetalas ej. Kunden kan dock under uppsägningstiden använda sin timbank för bokning av tilläggstjänster, i den mån det är möjligt.
Om Vardagsfrid finner städobjektet olämplig eller bristfälligt avseende Vardagsfrids medarbetares fysiska eller psykosociala arbetsmiljö har Vardagsfrid rätt att omedelbart säga upp Kundens Avtal.
För befintliga kunder utan timbank med återkommande städning gäller samma uppsägningstid som för kunden med timbank.
Ångerrätt enligt lag
Kunden har rätt att frånträda Avtalet inom 14 dagar från det att Kunden skrivit under Avtalet (nedan kallat Ångerfristen). Kund som vill utnyttja ångerrätten ska inom ramen för Ångerfristen kontakta Vardagsfrid via e-post till info@vardagsfrid.se eller per post till Sturegatan 33A, 172 31 Sundbyberg. Kunden har möjlighet att använda Konsumentverkets standardformulär vid utövande av ångerrätten. Det åligger Kunden att visa på att ångerrätten skett inom Ångerfristen
Om Kunden begär att städning ska utföras under ångerfristen förverkas ångerrätten och kunden ska betala det avtalade priset.
Skatteavdrag för privatpersoner
Det personnummer som anges i Avtalet kommer att användas för skatteavdrag. Skatteavdrag sker direkt på fakturan.
För det fall Kunden nekas RUT-avdrag, faktureras städningens fulla belopp utan RUT-avdrag. Vid nekat RUT-avdrag fakturerar Vardagsfrid en administrativ kostnad för manuell skatteverkshantering motsvarande 300 kronor per tillfälle.
Kunden ansvarar för att skriftligen via e-post till info@vardagsfrid.se eller per post till Sturegatan 33A, 172 31 Sundbyberg meddela Vardagsfrid om förändringar för Kundens möjlighet till RUT-avdrag. Om Kunden önskar att fördela RUT-avdraget eller flytta RUT-avdraget till någon annans personnummer i hushållet meddelas det på samma sätt.
Uppstartsstädning
Innan Kunden påbörjar sitt städabonnemang med Vardagsfrid har Kunden rätt till en inledande städning nedan kallad Uppstartsstädning.
För avbokning av Uppstartsstädning ska Kunden skriftligen meddela Vardagsfrid senast fem (5) dagar innan inbokad Uppstartsstädning. Vid avbokning senare än fem (5) dagar innan inbokad Uppstartsstädning tillkommer avbokningsavgift om 250 kronor per timme inkl. moms.
Uppstartsstädning övergår till ett städabonnemang per automatik. Om Kunden ej önskar att påbörja sitt städabonnemang ska Kunden meddela Vardagsfrid om detta senast fem (5) dagar efter att Vardagsfrid utfört Uppstarsstädning.
Kommunikation mellan Vardagsfrid och Kunden
Kunden ska senast vid Avtalets undertecknande uppge den e-post som Vardagsfrid kan kommunicera med Kunden genom. All kommunikation sker elektroniskt. Kunden ansvarar för att ange en korrekt e-post som denne har daglig tillgång till.
Förändringar i Avtal och allmänna villkor
Eventuella förändringar i de allmänna villkoren meddelas Kunden via e-post. Vardagsfrid genomför förändringarna 30 dagar efter kommunikation till Kunden.
Eventuella förändringar i Avtalet meddelas Kunden via e-post. Kunden har 14 dagar på sig att skriftligen påpeka att denne ej godkänner ändringarna. Om Kunden ej inkommit med någon invändning anses ändringarna ha accepterats.
Frånvaro hos ordinarie personal
Om ordinarie personal är frånvarande meddelas detta till Kunden snarast möjligt samtidigt som eventuella förändringar kommuniceras. Vardagsfrid kan i de flesta fall ersätta ordinarie städare med en vikarie på ordinarie städtid men kan inte garantera att det är möjligt.Om Vardagsfrid ej har möjlighet att ersätta ordinarie städare med en vikarie kommer timmarna för städningen läggas i timbanken, som kan användas vid ett senare tillfälle dock innan 20:e december samma kalenderår.
Tidsåtgång för städning
Om Vardagsfrid efter Uppstartstartsstädning anser att beräkningen av tidsåtgången för städabonnemanget kommer att vara högre än vad som framgår av Avtalet meddelas Kunden att en tidsökning krävs för att ett fullgott resultat ska uppnås. Uppdraget omfattar hela hushållet.Vardagsfrid behöver inget godkännande från Kunden avseende tidsökning. Om Kunden inte är nöjd med tidsökningen ska detta meddelas via e-post till info@vardagsfrid.se senast fem (5) dagar efter att Kunden fått informationen. Vardagsfrid kommer då att i en dialog med Kunden arbeta för att komma fram till ett gemensamt beslut som båda Parter kan acceptera.
Städtid och städdag
Kunden får samma städtid om inget annat avtalats som vid Uppstartsstädningen. Byte av städtider och städdagar görs i samråd med Vardagsfrid.
Städupplägg
Vardagsfrids städupplägg finns på vardagsfrid.se. Avvikelser från städupplägget anges i Avtalet. Önskemål om förändringar och tilläggsbeställningar sker till info@vardagsfrid.se.Om känsliga objekt hos Kunden förekommer ska detta kommuniceras skriftligen till Vardagsfrid.
Semester, röda dagar och frysning av abonnemang
Vardagsfrid utför städning alla vardagar om året. Inbokade städtillfällen som infaller på röda dagar flyttas till närliggande dag. Vardagsfrid meddelar Kunden om sådan förändring sker.Frysning är ett sätt att pausa abonnemanget under fyra (4) veckor eller längre, dock längst två (2) månader per kalenderår. Frysning av abonnemang görs senast fyra (4) veckor innan frysningen träder i kraft. Vid frysning av abonnemang debiteras 150 kronor inklusive moms per månad.
Avbokning
Avbokning från Kundens sida av städningen kan göras fram till 14 dagar innan städtillfället, avbokad städning justeras med timbanken vilket gör att timmarna går att nyttja vid senare tillfälle under innevarande kalenderår.
Avbokningar med kortare varsel än 14 dagar innan städtillfället, dock senast kl 07:00 samma dag som planerad städning, debiteras utan rutavdrag. Detta gäller alla avbokningar oberoende av orsak. I den mån det fungerar för verksamheten kan ombokning ske. Akuta avbokningar uppstår vid insjuknande hos Kunden där de måste vara hemma och pga smittorisk ej kan ta emot Vardagsfrids personal. Akuta avbokningar ska göras via e-post till info@vardagsfrid.se innan klockan 07:00 samma dag och därefter via telefon på 010-516 43 00. Akuta avbokning kommer att debiteras som avbokning med kortare varsel.
Åtkomst till städobjekt
Vardagsfrid måste ha fri åtkomst till städobjektet vid Kundens städtid och städdag. Med fri åtkomst menas att Vardagsfrid kan komma in i städobjektet under överenskommen tid samt lämna när städningen är klar. Kunden måste säkerställa att portkoder och nycklar är tillgängliga och aktuella. Med nycklar inkluderas även nycklar till balkong, altan, tvättstuga och soprum om Vardagsfrid behöver tillgång till dessa utrymmen.
Om Vardagsfrid ej fått åtkomst till städobjektet på utsatt tid kommer Vardagsfrid försöka kontakta Kunden på Kundens angivna telefonnummer för att få åtkomst till städobjektet. Om Vardagsfrid inte når Kunden inom 15 minuter, från inplanerad städtid, anses städtiden förverkad och Kunden debiteras för en ordinarie städning utan Rut-avdrag.
Med fri åtkomst avses även att Kunden måste se till att boka tid i tvättstuga om ett sådant arbetsmoment är inbokat. Missar Kunden att boka tvättid så utförs inte detta moment. I de fall Kunden ej möjliggjort åtkomst till städobjekt kan Kunden ej kräva kompensation av Vardagsfrid. Vardagsfrid tar betalt för momentet som om det vore utfört. I den mån det är möjligt kommer Vardagsfrid att utföra andra moment i bostaden under motsvarande tid.