![Att vika eller skrynkla toalettpappret – här är svaret!](https://vardagsfrid.se/hubfs/Att%20vika%20eller%20skrynkla%20toalettpapper.jpg)
Att vika eller skrynkla toalettpappret – här är svaret!
Badrummet är en stor del av hemstädning vad gör du med toalettpapperet. Det finns tre kategorier människor – vikare, skrynklare och rullare. Självklart pratar vi om toalettpappret.
Historia
Kineserna använde sig redan på 800-talet av toalettpapper men antagligen kunde bara de kejserliga familjerna slösa på varan. Amerikanen Joseph Coyette skapade första toalettpappret 1857, och sen kom det till Europa runt 1880. Edet pappersbruk lanserade första svenska pappret runt 1940. Innan innan det fanns använde man sig av löv, trasor, postorderkataloger, tidningar och kjolkanter för sina toalettbesök, så uppfinningen var välkommen.
De tre toalettpappersteknikerna:
- Rullarna (rulla toapappret runt handen och torka) är absoluta minoriteten med endast enstaka användare av metoden.
- Skrynklarna gör en boll och skrynklar ihop pappret innan användning. Detta kan hänröra till vilket papper man är uppväxt med. Hårt papper kan göras mjukare genom att skrynkla det.
- Vikarna är den mest hygieniska och klimatsmarta användaren.
Specialistsjuksköterskan inom tarmproblem, Gerd Johnsen, berättar att en vikares jämna yta torkar bättre än en skrynklad. Vikaren kan även vika papperet en eller flera gånger under användning vilket minskar belastningen på klimatet. Rullaren liknar skrynklaren men utan klimatperspektivet.
Nu tycker alla att dom andra är konstiga, men faktum är att ungefär en tredjedel av svenskarna, enligt nyheter24:s undersökning, skrynklar toapapperet och resten viker.
Hur gör du och dina vänner?
![Angelica Jonsson Landström](https://vardagsfrid.se/hubfs/IMG_5127-2-1-1.jpeg)
Angelica Jonsson Landström är en passionerad marknadsförare baserad i Stockholm, Sverige, med rötterna i den vackra staden Umeå. Hon är för närvarande en drivande kraft hos Vardagsfrid AB, där hon kanalisera sina färdigheter och sin kreativitet för att skapa banbrytande marknadsföringsstrategier. Hennes resa som marknadsförare är en resa av hängivenhet och ständig utforskning, och hon strävar alltid efter att föra marknadsföringsvärlden till nya höjder. Följ med Angelica på hennes resa genom marknadsföringens värld, där varje kampanj är ett kapitel och varje initiativ är en möjlighet att skapa intryck och påverkan.
Fler nyheter av Angelica Jonsson Landström
95 %
Kundnöjdhet
150
Antal anställda
1000
Antal första jobb i Sverige
3000000
Antal städade kvm per år