Kunden besvarar NPS:en med att sätta ett betyg på en skala från 0-10.
- 0 – 6 ses som negativt inställda eller kritiker.
Det är inte troligt att det skulle rekommendera. Detta kan bero på att de känner att tjänsten saknar något eller någon annan anledning.
- 7 – 8 räknas som neutrala.
Det är lika stor sannolikhet att det skulle rekommendera som det är att det inte skulle göra det.
- 9 – 10 Dessa är det positivt inställda.
Ambassadörer för företaget det är troligt att det kommer rekommendera vardagsfrid till familj och vänner.
Genom att ta de “positivt inställda” minus det “negativt inställda” får man fram resultatet. om andelen positivt inställda är mer än de negativa ger det ett slutresultat mellan 1 till 100. Skulle den negativa andelen vara högre ger det ett resultat på -1 till -100. NPS:en har en skala på -100 till +100. Med ett kommentarsfält ger det företaget extra ammunition för att förbättra det som saknas i tjänsten eller produkten.
Ett bra resultat på NPS:en