Både som privatkund eller företagskund kan det vara bra att förbereda dig med vad du önskar samt vad du har för förväntningar. Förbered dig med frågor om du undrar något speciellt. Du kan även förbereda hemmet eller arbetsplatsen innan städaren kommer, dvs plocka bort saker som ligger framme och kan va i vägen.
Här kommer en lista som kan hjälpa med anlitande.
- Hur väljer du rätt bolag?
Tänk efter vad du prioriterar högst, är det ett bra pris, bra arbetsvillkor för medarbetare, ska det gå snabbt osv. Utöver de tre sakerna finns det såklart annat, såsom miljö till exempel. Genom att anlita ett svanenmärkt städbolag med kollektivavtal försäkrar du dig bland annat om att de anställda har bra arbetsvillkor samt att arbetet utförs miljöriktigt. Å andra sidan ligger dessa bolag lite högre i pris så är det viktigt får du prioritera bort vissa saker, typ kollektivavtal.
- Vad vill du ha för städning?
För vissa företagskunder eller privatkunder räcker grovjobbet som dammsugning och fönsterputs medans andra kunder vill ha en hel storstädning som täcker allt. Tänk ut vad du vill ha innan du anlitar städfirmor då det förenklar för allihop. Vanligast är storstädning som omfattar hela hemmet eller arbetsplatsen.
En städning på 200, 500 eller 1000 kvm kräver såklart olika mycket tid. Ska hela arbetsplatsen eller endast badrum, omklädningsrum och personalrum städas? Även den informationen förenklar och förebygger att städaren inte gör något onödigt arbete där det inte ska städas.
- Hur ofta behövs städhjälpen?
Samma här är det olika mellan olika kunder med hur ofta dom önskar städning. Räcker varannan vecka eller behövs städning oftare eller mer sällan. Om du eller ni inte haft städhjälp tidigare kan det vara smart att testa varannan eller kanske var tredje vecka för att se hur behovet ser ut. Självklart kan du ändra hur ofta du behöver städning om behovet förändras.
- Vill du som företagskund ha tilläggstjänster?
Många städfirmor erbjuder tilläggstjänster utöver städningen. Tilläggstjänster kan variera från städfirma till städfirma. Några exempel på tilläggstjänster kan vara service och påfyllning av kaffemaskiner, vaktmästeritjänster, fruktkorgar samt bortförsel av skräp.