Utförande av städning
För alla städfirmor i Stockholm kan utförandet av städningen se olika ut men är ofta i grund och botten relativt lika. Vissa städfirmor gör en så kallad tillsyn innan städningen påbörjas för att få en uppfattning om hur lokalen eller bostaden är, samt för att se om någon viss yta eller något rum skulle behöva mer tid och energi än andra. Vanligast är dock att städningen påbörjas direkt.
Städtjänster hos städfirmor
Städfirmor tillhandahåller en rad olika städtjänster, både mer och mindre omfattande. Städtjänster som de flesta städfirmor vanligtvis erbjuder är storstäd, företagsstäd, fönsterputs, golvvård och så vidare. Bland de vanligaste städtjänsterna finns det också en del andra städtjänster om till exempel tvätt av textil, trappstäd och även annat.
Ofta ser städuppdrag olik ut beroende på vilken kund städuppdraget utförs hos. Ofta på grund av att vissa kunder vill ha hjälp med olika städuppgifter än andra.
Städtjänster som erbjuds samt en beskrivning.
- Golvvård
Rengöring av golvet, främst fläckar eller liknande som inte går bort med dammsugaren.
- Fönsterputs
Rengöring av fönster samt väggar eller dörrar i glas, främst invändigt men även utvändigt.
- Dammsugning
Dammsugning av golv samt ytor som ovansidan av skåp, hyllor liknande.
- Dammtorkning
Tvätt av damm som kan finnas på ovansidan av möbler och liknande.
- Tvätt av textil och mattor.
Tvätt för hand eller maskin av mattor, gardiner och liknande. Oftast som tillägg.
- Trappstäd
Städ av trapphus. Oftast hos företag, föreningar och bostadsrättsföreningar.
Bra att tänka på innan anlitande av städfirmor
Både som privatkund eller företagskund kan det vara bra att förbereda dig med vad du önskar samt vad du har för förväntningar. Förbered dig med frågor om du undrar något speciellt. Du kan även förbereda hemmet eller arbetsplatsen innan städaren kommer, dvs plocka bort saker som ligger framme och kan va i vägen.
Här kommer en lista som kan hjälpa med anlitande.
- Hur väljer du rätt bolag?
Tänk efter vad du prioriterar högst, är det ett bra pris, bra arbetsvillkor för medarbetare, ska det gå snabbt osv. Utöver de tre sakerna finns det såklart annat, såsom miljö till exempel. Genom att anlita ett svanenmärkt städbolag med kollektivavtal försäkrar du dig bland annat om att de anställda har bra arbetsvillkor samt att arbetet utförs miljöriktigt. Å andra sidan ligger dessa bolag lite högre i pris så är det viktigt får du prioritera bort vissa saker, typ kollektivavtal.
- Vad vill du ha för städning?
För vissa företagskunder eller privatkunder räcker grovjobbet som dammsugning och fönsterputs medans andra kunder vill ha en hel storstädning som täcker allt. Tänk ut vad du vill ha innan du anlitar städfirmor då det förenklar för allihop. Vanligast är storstädning som omfattar hela hemmet eller arbetsplatsen.
- Hur stor yta ska städas?
En städning på 200, 500 eller 1000 kvm kräver såklart olika mycket tid. Ska hela arbetsplatsen eller endast badrum, omklädningsrum och personalrum städas? Även den informationen förenklar och förebygger att städaren inte gör något onödigt arbete där det inte ska städas.
- Hur ofta behövs städhjälpen?
Samma här är det olika mellan olika kunder med hur ofta dom önskar städning. Räcker varannan vecka eller behövs städning oftare eller mer sällan. Om du eller ni inte haft städhjälp tidigare kan det vara smart att testa varannan eller kanske var tredje vecka för att se hur behovet ser ut. Självklart kan du ändra hur ofta du behöver städning om behovet förändras.
- Vill du som företagskund ha tilläggstjänster?
Många städfirmor erbjuder tilläggstjänster utöver städningen. Tilläggstjänster kan variera från städfirma till städfirma. Några exempel på tilläggstjänster kan vara service och påfyllning av kaffemaskiner, vaktmästeritjänster, fruktkorgar samt bortförsel av skräp.
Abonnemang
En del städfirmor har abonnemang på deras städhjälp. Skulle din valda städfirma ha abonnemang kan det vara smart att kolla upp vad som ser bra ut samt om det finns något som du inte tycker om. Skulle du vara nöjd med villkor och letar efter veckostädning kan det var smart med ett abonnemang. Jämför även abonnemang hos andra städfirmor då det som sagt kan skilja sig likt mycket annat.
Tid städfirmor
Tid kan delas upp på tre stycken olika sätt, tid på städningen, tidspassning och tidshållning.
Snabbheten på städningen skulle kunna läggas i samma fack som tidshållningen. Städningen ska vara klar under den utsatta tiden utan att kvaliten ska försämras. Prioriteras snabb städning högt kan tyvärr önskemål på annat behöva sänkas.
Tidspassningen är självklart en viktig del i alla serviceyrken. Tidspassningen kan dock till skillnad mot tidshållningen påverkas mer av utomstående anledningar som trafik, dåliga väglag och sena tåg eller bussar.
När det gäller städfirmor krävs det att vara bra på tidshållning för att hålla sina kunder nöjda och är hos många en avgörande del. Är det sagt att städningen ska ta 4 timmar så förväntar sig kunden att städningen ska vara klar efter 4 timmar.
Kollektivavtal
Tryggheten på jobbet är en stor och viktig faktor för medarbetarnas välmående. Att vara trygg på jobbet och slippa oroa sig för snabba uppsägningar eller oschyssta villkor är viktigt för att jobbet ska kunna utföras med glädje på ett säkert sätt. Tryggheten skapar positiv energi som i sin tur leder till bättre resultat.
Osäkerheten som kommer med att inte ha kollektivavtal med låga marknadsmässiga löner och långa arbetsdagar försvinner. Prestationer som försämras på grund av en dålig arbetsmiljö rinner ut över kunderna och över bolaget.
Genom att anlita städfirmor med kollektivavtal kan du som kund vara säker på att medarbetare behandlas och respekteras på ett bra sätt hos en arbetsgivare som värnar om dom.
Säkerhetsrutiner
Säkerheten är även det en viktig del för att kunder ska känna sig nöjd med sin upplevelse med städfirmor. Du som kund ska kunna vara helt trygg med alltifrån överlämningar av nycklar till att du faktiskt ska få det du betalar för och det du förväntar dig med städningen kommer att slutföras.
Städfirmor med ansvarsförsäkringar eller liknande ger en typ av trygghet i att om något skulle hända så ska du som kund inte behöva stå för det. Ansvarsförsäkringar brukar täcka saker som skada på prylar eller personer som skulle ha skett under städningen.
Personuppgifter behandlas av städfirmor likt andra branscher i enlighet med GDPR-lagen.
Överlämningar av nycklar sker om kunden inte är hemma eller på arbetsplatsen och ofta på ett sätt som kunden är trygg med. En del kunder har inga problem med att ge en extranyckel till städfirman, vissa kunder föredrar andra sätt, till exempel att lämna den någonstans utanför hemmet, medans vissa gör på andra sätt. Du som kund får komma överens med din städfirma och komma på ett sätt som känns tryggt och säkert för båda parter.
Nöjdhetsgarantier försäkrar dig som kund om att du får det du betalar över. Skulle du mot förmodan vara missnöjd med hemstädningen eller företagsstädningen kan du hos de städfirmor som har nöjdhetsgaranti rapportera att du inte är nöjd med resultatet. För att nöjdhetsgarantier ska vara tillgänglig finns några krav, bland annat att det inte får gå mer än någon eller några dagar sedan städningen utfördes. Skulle det vara tillgängligt tar du kontakt med städfirman om en lösning.
Miljövänliga städfirmor
Att bli mer och mer miljövänlig är något många städfirmor i Stockholm strävar efter. Bli bättre med sitt miljötänk är enkelt och det handlar mer om hur det sköts i praktiken. Förbättra sig miljömässigt går att göra genom att se över städmedel, bland annat om det som används är kemikaliefritt och svanenmärkta. Utöver vilka städmedel som används är transport och hur man använder sin utrustning viktigt. En del företag använder mycket kollektivtrafik under sina arbetsdagar vilket såklart är ett bra alternativ ur en klimatsynpunkt. Utrustningen kan också vara en miljöbov, trasor eller dukar i dålig kvalite ökar konsumtionen då det måste beställas mer än om till exempel microfiberdukar i hög kvalite används. Miljön går att förbättra sig på väldigt många plan, från transport till ekologiska frukter i fruktkorgarna i personalrummet.
Städfirmor som är svanenmärkta är ett bra alternativ om du som kund prioriterar miljön högt. Svanen kräver att alltifrån vilka produkter dessa städfirmor använder till hur deras uppdrag utförs och är på ett klimaträtt sätt.
Pris städfirmor
Pris hos alla städfirmor varierar och påverkas av ett antal parametrar. Städfirmor med kollektivavtal och/eller svanenmärkning ligger rent generellt högre i pris än städfirmor som inte har något av det. En anledning till att dessa städfirmor ligger högre i pris är både på grund av att de lönerna dom betalar till sina medarbetare är högre.
En bra riktlinje för pris på städhjälp är mellan 300-500 kr/h hos de flesta städfirmorna. Vissa städfirmor ligger högre i pris och vissa ligger lägre pris.
Ta kontakt med städfirmor
När du har ett gäng städfirmor som verkar passa dina behov och det du söker samt ligger inom din budget är det ett bra läge att ta kontakt med dessa städfirmor. Genom den första kontakten får du som kund en bättre uppfattning om vad det är för städfirma du kanske kommer anlita. När du tar kontakt med dessa städfirmor har du även möjligheten att ställa frågor om saker du eventuellt skulle ha funderingar om utan att slippa risken av missuppfattningar osv. Förhoppningsvis ger den första kontakten en bra uppfattning om vilken städfirma som passar dig bäst.
Över ett samtal eller en mejlkonversation kan du förbereda städfirman med portkoder, vad du önskar ha städat och annat som kan tänkas finnas i tankarna, men även vad du som kund kan göra eller förbereda för att underlätta för städfirman som kommer utföra städningen. En bra börja på ett långt samarbete där båda parter är nöjda samt trygg i vad som väntas.