Search toggle

Så trotsar Vardagsfrid patriarkatet och bidragsfusket

vardagsfrid-medarbetarna

Sånt jävla mörker – men vi stöter på detta ibland

(Vi anmäler detta till rätt instanser för att stoppa ev. bidragsfusk. Vi har liknande case med enbart etniskt svenska personer så skippa etnicitetskommentarer)

Har anställt en toppentjej. Hon har bra svenska, bra attityd, bra städkompetens, inga bidrag och är helt arbetsför med sina 2,5 år i Sverige. Hon är laddad att jobba.

Plötsligt blockar hennes man hennes telefon. All konversation måste gå genom honom. Han försöker vara med på möten. Nu kommer hennes man in och säger upp henne.

Nedgraderar hennes svenska, säger att hon inte kan arbeta, säger att det inte går att åka till olika kunder för att hon inte hittar dit, en det ena, en det andra. Hon säger att hon måste sluta, det är nog det bästa. Vi konfronterar direkt för att utmana patriarkala normer i relationen och förklarar att bidragsfusk är olagligt.

Men det är redan bestämt.

Vi har jobb, vi har kunder – han tvingar henne att säga nej.

Forsakringskassa

Vi tar denna konfrontation & anmäler för att det går emot våra värderingar och vi har ett mål att skapa innanförskap. Vi på bolaget är ganska bra på denna dialog. Många arbetsgivare backar för detta då det är lätt att säga fel och stämmas för diskriminering.

För konstruktiv konfrontation från statliga instanser, arbetsgivare, försäkringskassa och medmänniskor krävs dagligen för att förändra attityder. Vi måste vara hårda med reglerna – man får gärna vara överens om att frivilligt vara hemma – men utan bidrag.

Genom att anmäla bidragsfusk påverkar vi ekonomiskt den patriarkala strukturen och luckrar upp attityderna i deras närområden.

(Detta gäller även den vita sjukskrivna grannen som jobbar 100% svart så skippa etnicitetsnacket i vår feed.)

Angelica Jonsson Landström

Angelica Jonsson Landström

Angelica Jonsson Landström är en passionerad marknadsförare baserad i Stockholm, Sverige, med rötterna i den vackra staden Umeå. Hon är för närvarande en drivande kraft hos Vardagsfrid AB, där hon kanalisera sina färdigheter och sin kreativitet för att skapa banbrytande marknadsföringsstrategier. Hennes resa som marknadsförare är en resa av hängivenhet och ständig utforskning, och hon strävar alltid efter att föra marknadsföringsvärlden till nya höjder. Följ med Angelica på hennes resa genom marknadsföringens värld, där varje kampanj är ett kapitel och varje initiativ är en möjlighet att skapa intryck och påverkan.

Related posts