Search toggle

RUT-branschen växer – fler personer till innanförskap

rut-forsaljning-2007-2019-about-time-300x202-1

Ökade RUT-avdrag 2019

Under 2019 ökade RUT-avdraget i Sverige med 12% enligt data från skatteverket. Olika städer och län växer olika snabbt och vissa minskar:
  • Stockholm växer med 13%
  • Sundbyberg med 17%
  • Norrtälje med 16%.
  • Övre Kalix -29%

Stockholm, Skåne och Västra Götaland står tillsammans för 2/3 av köpen men Kronoberg ökade mest under 2019 med 21%.

De RUT- och ROT-tjänster som efterfrågades mest under 2019 hos Offerta var:

  1. Flyttstädning

  2. Flytthjälp

  3. Hemstädning

  4. Badrumsrenovering

  5. Elinstallation

Då hemstädning utförs oftare än flytt så omsätter Hemstädning mest. Med 2019 RUT-nivå kan man ha hemstädning och det räcker till flytthjälp med städning när det händer.

Antal köpare uppgick till över 1 023 438st, en ökning med över 5%. Fler personer, köper mer helt enkelt efter att man utökat RUT nivån. Med de lägre nivåerna konkurrerades de löpande städningen ut, när man renoverade köket vart 20:e år.

Rutbranschen har skapat 21 000 heltidstjänster sedan starten. Hemstädning är den enskilt största RUT-tjänsten och omsätter 9 miljarder kronor. Hemstädningsspecialisterna på Vardagsfrid känner igen sig i rapporten och påvisade en tillväxt på 40% i senaste bokslutet. Nyanställningarna ökar, där majoriteten av de nya kollegorna får sitt första jobb i Sverige och aktivt arbetar med sin integration genom att möta många svenska hem och kunder.

Data från Skatteverket , Cleannet och Abouttime.

Angelica Jonsson Landström

Angelica Jonsson Landström

Angelica Jonsson Landström är en passionerad marknadsförare baserad i Stockholm, Sverige, med rötterna i den vackra staden Umeå. Hon är för närvarande en drivande kraft hos Vardagsfrid AB, där hon kanalisera sina färdigheter och sin kreativitet för att skapa banbrytande marknadsföringsstrategier. Hennes resa som marknadsförare är en resa av hängivenhet och ständig utforskning, och hon strävar alltid efter att föra marknadsföringsvärlden till nya höjder. Följ med Angelica på hennes resa genom marknadsföringens värld, där varje kampanj är ett kapitel och varje initiativ är en möjlighet att skapa intryck och påverkan.

Related posts