Search toggle

Vardagsfrid städar upp sin logotyp

vardagsfrid-logotyp

 

Historien bakom logotypen

Vardagsfrids logotyp lanserades 2012 när bolaget startades. Under en lunch kom Mario förbi och startade photoshop. På ca 1 timme bestämdes hela strukturen för det som till mångt och mycket lever kvar i lokalvårdsbolaget Vardagsfrid än idag. Priset för logotypen var 6 st pannkakor som stektes till Mario under tiden.

Det lila trädet

Den första loggan var ett träd där kunden och människan står i centrum och sträcker sig ut efter Vardagsfrids tjänster som symboliseras i löven på trädet. Till en början fanns enbart veckostädning, men över tid lanserades även Flyttstädning, Storstädning, och Lokalvård till företag.

Den lila färgen balanserades till att ge förtroende utan att anknytas till religösa aktörer. Till slut hittade man ett tomrum inom varumärkeskommunikationen där få aktörer använde färgspektrumet. Detta blev sen den kända Vardagsfridsfärgen.

Typsnittet som används har ett säreget “S” som är utsträckt horisontellt, vilket gör att namnet delas upp i dess funktioner Vardag och Frid.

det-lila-tradet


Förnyelse

logos-olika-varianter-vardagsfrid

 

Då logotypen var plottrig var det dags för en modernisering efter 8 år. Detaljrikedomen gjorde den svår att använda i litet format som t.ex favicon eller på längre avstånd. Vardagsfrid bestämde sig för att förnya sig, men behålla namn, färg och typssnitt. Trädet hedrades genom att zooma in på ett blad som ny logo.

Logofail

Efter 8 år uppstår ett logofail-ögonblick då den gamla designen av logotypen även kunde misstolkas som en kroppsdel. Mer om det i separat inlägg med reflektioner hur du ska agera i sådan situation.

Ny varumärkesprofil på ny webb

Den nya varumärkesprofilen blev grunden för den nya hemsidan där flera affärsområden slagits ihop. Vardagsfrid levererar nu lokalvård och hemstädning i Stockholm och Uppsala.

Anlita Vardagsfrid idag

För en bekymmersfri och effektiv städupplevelse, anlita Vardagsfrid och njut av den sinnesfrid som kommer med ett rent och välskött hem eller kontor. Våra professionella städspecialister är dedikerade till att tillhandahålla tjänster av högsta kvalitet för att hålla ditt hem skinande rent.

För att få mer information och pris på hem- eller kontorsstädning, klicka på knappen nedan och fyll i dina uppgifter så kontaktar vi er.

Bli kontaktad

Angelica Jonsson Landström

Angelica Jonsson Landström

Angelica Jonsson Landström är en passionerad marknadsförare baserad i Stockholm, Sverige, med rötterna i den vackra staden Umeå. Hon är för närvarande en drivande kraft hos Vardagsfrid AB, där hon kanalisera sina färdigheter och sin kreativitet för att skapa banbrytande marknadsföringsstrategier. Hennes resa som marknadsförare är en resa av hängivenhet och ständig utforskning, och hon strävar alltid efter att föra marknadsföringsvärlden till nya höjder. Följ med Angelica på hennes resa genom marknadsföringens värld, där varje kampanj är ett kapitel och varje initiativ är en möjlighet att skapa intryck och påverkan.

Related posts