linkedin Nej, så har vi alltid gjort…. | Vardagsfrid

Nej, så har vi alltid gjort….

  • Nyhet
  • Read time: 4 minutes

Känner du igen personen? Den som säger att det ”inte går att ändra på för att vi så har vi alltid gjort”? Personen finns både i form av individ och gruppens kultur som sitter i väggarna.

Susanne skrattade och citerade VD på vardagsfrid ”Va, gör vi fortfarande så? Det måste vara fel vid det här laget”

vardagsfrid städhjälp

Livet och bolagsbyggande är lite som Pokemón där man måste göra olika saker för att evolva sin Pikachu till Raichu. Man måste ta reda på när man byta maten från hjärtan till ädelstenar.

Och det är en absolut nödvändighet att vi håller den approachen på bolaget med vår tillväxt. Vardagsfrid har växt med 30-300% per år de senaste åren och då blir viktiga regler felaktiga på bara några månader. Sättet som fungerade i en 20 manna organisation, fungerar inte i en 50 manna eller som nu i en organisation med 110 personer.

Håller vi fast vid gamla policys, strukturer och regler utan årlig översyn så får det stora negativa konsekvenser för oss. Utmaningen är återkommande identifiera vilka stenar som vi måste lyfta på och justera.

Senaste halvåret har vi intensivt lyft på stenar och reviderat dem. Vissa flera gånger.

Men det är så man växer:

  1. hemsidan som man gjorde själv måste bytas ut till en mindre sida levererad av en kostnadseffektiv byrå, nu
  2. Nu uppdateras servermiljön och ökar säkerheten till https, och
  3. om något år har vi underlag för att gå över till en lösning med större effekt.

Men man kan inte investera för tidigt och man har inte råd att göra det för sent för då har tåget gått. Samma sak med städrutiner, policys, organisationsstrukturer, rekryteringar osv.

Det jag gjorde i början hinner jag inte med, utan ansvaret fördelas på en eller flera individer. Nya uppgifter kan tas om hand av mig, och inom visst tid även det delegeras till rätt person som växt med sina utmaningar.

Men kanske är den där motsträviga Pikashun som alltid säger nej, en oevolvad Raichu som blivit matad på fel sätt?

vardagsfrid städhjälp

Nyheter

Prisjustering 2022

95 %

Kundnöjdhet

150

Antal anställda

1 000

Antal första jobb i Sverige

 3 000 000 

Antal städade kvm per år

Utmärkelser

Ta ett möte med oss via telefon eller video.

Beställ städhjälp