linkedin Hur undviker man konflikt om städningen? | Vardagsfrid

Hur undviker man konflikt om städningen?

  • Nyhet
  • Read time: 5 minutes

Städning är det största konfliktområdet i hemmet. Ligger före konflikter om barn, ekonomi och fjärrkontroll. Hur löser man dem?

Bråken grundar sig ofta i olika syn på städningens olika definitioner och gränsdragningar:

Städning är det största konfliktområdet i hemmet. Ligger före konflikter om barn, ekonomi och fjärrkontroll. Hur löser man dem?

Bråken grundar sig ofta i olika syn på städningens olika definitioner och gränsdragningar:

  • Vad är definitionen av ”rent”?
  • Vad går gränsen till att man börjar tänka ”nu borde vi snart städa”
  • Var går gränsen till ”vad skitigt vi har det”
  • Var går gränsen ”nu är det så äckligt att jag inte kan tänka på något annat”

Oftast har den kvinnliga partner en högre svansföring i städningen. Mannen hävdar att det finns roligare saker att göra, och att man inte måste leta efter smutsen. Ingen vill skämmas för grannarna, men var går gränsen?

Med ca nästan 2000 hemstädningar per månad har Vardagsfrid blivit ett framgångsrikt städföretag på kort tid och utsetts till Gasellbolag av tidningen Dagens Industri.  Att anlita ett städbolag är vanligt sätt att ta bort konflikten ut ekvationen, men att  som städbolag lyckas med uppgiften som paret/familjen gått bet på kräver ett antal saker:

  • Tydligt kommunicera förväntansnivå
    För att få en nöjd kund måste leveransen ligga i nivå med kundens förväntning. Detta uppnår vi genom att prata igenom vad som görs och inte görs i vår standardstädning. Viktiga förväntningar från kund dokumenteras som beställning. Vår definition av städning finns beskriven på hemsidan så man kan se vad som ingår. t.ex mattvätt ingår ej vid standardstädning. Vill man t.ex inte använda dammsugaren själv rekommenderar vi städning varje vecka om man inte vill ha enstaka dammråttor. De flesta kunder drar ett grovt städvarv själva mellan gångerna vi är där och nöjer sig med varannan vecka.
  • Tydligt beskriven leverans
    Standardstädningen är tydligt beskriven i utbildningsboken och varje medarbetare utbildas i den rutinen. Viktiga förväntningar från specifik kund står i arbetsordern som läses vid städningens start. Det är väldigt viktigt att man följer beskrivningen, då den uppfyller kundens förväntan.
  • Kontrakt
    Kontrakt skrivs med överenskommen städrutin, extratjänster, frekvens, tidsåtgång och pris.

    För att lösa vissa konflikter måste man komma överens om förväntan, leverans och kanske – teckna ett kontrakt paret sinsemellan. Inför kontraktskrivningen med sin partner förhandlas nivån på vad man är villig att uppoffra (tid, kraft, pengar) till vilken nivå. Är glappet mellan de olika önskemålen och de individuella betalningsviljorna så kanske det bästa är att köpa in tjänsten.

95 %

Kundnöjdhet

150

Antal anställda

1 000

Antal första jobb i Sverige

 3 000 000 

Antal städade kvm per år

Utmärkelser

Ta ett möte med oss via telefon eller video.

Beställ städhjälp