Search toggle

Hur undviker man konflikt om städningen?

dialog-mellan-tva-personer

Städning är verkligen ett vanligt konfliktområde i hemmet och kan vara en källa till frustration och oenighet.

För att lösa dessa konflikter och få ett harmoniskt hem kan det vara användbart att inkludera professionell hjälp, såsom hemstädning. Hur löser man dem?

Bråken grundar sig ofta i olika syn på städningens olika definitioner och gränsdragningar:

Bråken grundar sig ofta i olika syn på städningens olika definitioner och gränsdragningar:

  • Vad är definitionen av ”rent”?

  • Vad går gränsen till att man börjar tänka ”nu borde vi snart städa”

  • Var går gränsen till ”vad skitigt vi har det”

  • Var går gränsen ”nu är det så äckligt att jag inte kan tänka på något annat”

Oftast har den kvinnliga partner en högre svansföring i städningen. Mannen hävdar att det finns roligare saker att göra, och att man inte måste leta efter smutsen. Ingen vill skämmas för grannarna, men var går gränsen?

Med ca nästan 2000 hemstädningar per månad har Vardagsfrid blivit ett framgångsrikt städföretag på kort tid och utsetts till Gasellbolag av tidningen Dagens Industri.  Att anlita ett städbolag är vanligt sätt att ta bort konflikten ut ekvationen, men att  som städbolag lyckas med uppgiften som paret/familjen gått bet på kräver ett antal saker:

  • Tydligt kommunicera förväntansnivå

    För att få en nöjd kund måste leveransen ligga i nivå med kundens förväntning. Detta uppnår vi genom att prata igenom vad som görs och inte görs i vår standardstädning. Viktiga förväntningar från kund dokumenteras som beställning. Vår definition av städning finns beskriven på hemsidan så man kan se vad som ingår. t.ex mattvätt ingår ej vid standardstädning. Vill man t.ex inte använda dammsugaren själv rekommenderar vi städning varje vecka om man inte vill ha enstaka dammråttor. De flesta kunder drar ett grovt städvarv själva mellan gångerna vi är där och nöjer sig med varannan vecka.

  • Tydligt beskriven leverans

    Standardstädningen är tydligt beskriven i utbildningsboken och varje medarbetare utbildas i den rutinen. Viktiga förväntningar från specifik kund står i arbetsordern som läses vid städningens start. Det är väldigt viktigt att man följer beskrivningen, då den uppfyller kundens förväntan.

  • Kontrakt

    Kontrakt skrivs med överenskommen städrutin, extratjänster, frekvens, tidsåtgång och pris.

    För att lösa vissa konflikter måste man komma överens om förväntan, leverans och kanske – teckna ett kontrakt paret sinsemellan. Inför kontraktskrivningen med sin partner förhandlas nivån på vad man är villig att uppoffra (tid, kraft, pengar) till vilken nivå. Är glappet mellan de olika önskemålen och de individuella betalningsviljorna så kanske det bästa är att köpa in tjänsten.

post-it lappar-Lets-talk

Relaterad artikel: Städning i relationer

Professionell hjälp

Alla problem går dock tyvärr inte att lösa själv vid egen hemstädning och då kan det bli läge att anlita ett proffs. Specialiserade rörmokare har expertis och rätt utrustning för att rensa avloppet på ett säkert och effektivt sätt, vilket kan hjälpa till med att förhindra allvarligare skador och återkommande stopp i framtiden.

Är du intresserad av hemstädning? Klicka på knappen nedanför, fyll i dina uppgifter så tar vi kontakt och berättar hur Vardagsfrid kan hjälpa just dig.

Bli kontaktad

 

Angelica Jonsson Landström

Angelica Jonsson Landström

Angelica Jonsson Landström är en passionerad marknadsförare baserad i Stockholm, Sverige, med rötterna i den vackra staden Umeå. Hon är för närvarande en drivande kraft hos Vardagsfrid AB, där hon kanalisera sina färdigheter och sin kreativitet för att skapa banbrytande marknadsföringsstrategier. Hennes resa som marknadsförare är en resa av hängivenhet och ständig utforskning, och hon strävar alltid efter att föra marknadsföringsvärlden till nya höjder. Följ med Angelica på hennes resa genom marknadsföringens värld, där varje kampanj är ett kapitel och varje initiativ är en möjlighet att skapa intryck och påverkan.

Related posts