Search toggle

Gasellgalan – en inspirationskväll

gasellgalan

Gasellgalan

4 December avfyrades Gasellgalan för 19:e gången i Stockholms Konserthus. Dagens Industri arrangerar hyllar entreprenörer enligt tydliga och raka regler.

Bolagen måste vara välmående över en 4 årsperiod där man har en långsiktig uthållighet och plan. Kvartalsstrategier lyser med sin frånvaro på scenen och istället pratar alla om varför man började bygga bolag, hur man tog sig hit och hur man utvecklades som person på vägen.

Gårdagens talare var:

  • Jacob de Geer, medgrundare av betaltjänst- bolaget Izettle om att förändra världen för alla småföretagare med kontantlöst samhälle och mer business
  • Carl Pei, medgrundare av mobiltillverkaren Oneplus, om att förändra världen och bygga något bättre än Apple.
  • Mouna Esmaeilzadeh, grundare av hälsovårdsbolaget Scilife Clinic, om flykten från Iran till Sverige och att om 20-30 år har vi med maskiner uppfunnit evigt liv.
  • Saeid Esmaeilzadeh, medgrundare av investeringsbolaget Serendipity Innovations om flykten med sin familj från Iran och om drivkraften att bättra samhället och vikten av en trygg stabil partner.
  • Caroline Farberger, vd för Ica Försäkring, om sin starka resa om könsidentitet, exponeringen att sätta allt på spel för att få vara den man känner att man är.
  • Ulf Kristersson, partiledare för Moderaterna, med sina kvicka oneliners om regeringsbildandet och att han tycker det är härligt att träffa människor från det riktiga livet utanför politiken.

Trippelgasell

På kontoret hänger nu tre Gaselldiplom, från 2016, 2017 och 2018. Dessa har jag strävat efter i hela min karriär både som anställd och entreprenör. Det är en symbol för sju ganska svåra och otroligt roliga år. Under åren har jag/vi gått igenom med och motgångar. Mycket glädje, men även svåra tider där vänskap och värderingar sätts på prov.

En sak som de flesta gaseller verkar ha gemensamt är att hålla kvalitén högt på agendan. Att kvalitén är en nyckel för att lyckas.

Minglet

Efter eventet är det packat med människor som ska ha sin mat och sitt glas. Musiken spelas för högt men är bra. Efter 1-2 timmar så har 2/3 lämnat – och det är nu det börjar. Entreprenörerna är kvar och jag känner plötsligt igen flera människor. Man hjälper varandra, introducerar varandra och säljer varandra till sina kontakter. Uppsala entreprenörerna dominerar kvällen och många skratt levereras.

Hjärta till hjärta

De flesta Gasellföretagen jag träffar har en ödmjuk attityd. Siffrona är på plats för att vara där, då alla släpper garden och hjälper varandra. Misstagen delar man med sig av, och intresset för olika resor är stort. Igår träffade jag framgångsrika entreprenörer mellan 23 och 60 år. Alla med sin intressanta resa – som vittnar om en stor kapacitet. Kanske därför också de flesta nya jobb skapas av expansiva små- och mellanstoraföretag.  Det är kanske därför jag älskar DI Galan.

Framtiden:

Det är väldigt svårt att få en fjärde Gasell, men Vardagsfrid är inte mitt första bolag – så det kommer säkert inte vara det sista. Kanske får man möjligheten att slå till med en gasell med fler bolag än Vardagsfrid om några år.

 
rengora-dusch

Här är kriterierna för att bli Gasellföretag:

  • En omsättning som överstiger 10 miljoner kronor.
  • Minst tio anställda.
  • Minst fördubblat sin omsättning, om man jämför det första och det senaste räkenskapsåret i undersökningsperioden.
  • Ökat sin omsättning varje år de senaste tre åren.
  • Ett positivt samlat rörelseresultat för de fyra senaste räkenskapsåren.
  • I allt väsentligt vuxit organiskt, inte genom förvärv eller fusioner.
  • Sunda finanser.
Angelica Jonsson Landström

Angelica Jonsson Landström

Angelica Jonsson Landström är en passionerad marknadsförare baserad i Stockholm, Sverige, med rötterna i den vackra staden Umeå. Hon är för närvarande en drivande kraft hos Vardagsfrid AB, där hon kanalisera sina färdigheter och sin kreativitet för att skapa banbrytande marknadsföringsstrategier. Hennes resa som marknadsförare är en resa av hängivenhet och ständig utforskning, och hon strävar alltid efter att föra marknadsföringsvärlden till nya höjder. Följ med Angelica på hennes resa genom marknadsföringens värld, där varje kampanj är ett kapitel och varje initiativ är en möjlighet att skapa intryck och påverkan.

Related posts