Search toggle

Få det du vill – på skottårsdagen

forlovningsringar

Den gamla traditionen att kvinnorna får fria på skottårsdagen uppstod i de borgerliga salongerna i 1800-talets England

En gång vart fjärde år fick kvinnorna gå mot normen och fria. Det vart populärt och det sägs till och med att mannen fick böter och ge handskar till kvinnan som nekats. Men hur många kvinnor som friade, är höljt i dunkel. Än idag kommer skottårsdagen på lördagen 29 februari, vara mer flitig än en vanlig lördag.

En vanlig fallgrop för att gå kärleken att blomstra är vanliga vardagsbekymmer och att man stör sig på varandras egenheter. Det kan vara att man gör saker på ett visst sätt, prioriterar på olika sätt eller står en bit från varandra värdegrundsmässigt.

Kärleken är starkast av allt – och för att låta den flöda kan man ta bort några av störmomenten. T.ex städning, tvätt och andra hushållssysslor. Kan man inte enas om vems kvalitetsnorm som ska gälla, kan man ta hjälp för att få det mer jämställt.

Vardagsfrid firar vi jämställdheten – att ca 15-24% (varierande över åren) av städspecialisterna är män, men med målet att ha 30% av det icke normativa könet. Stora delar av HBTQ-spektrumet representeras hos kollegorna och kunder. Ett +10-tal religioner är representerade inklusive ateister. Vi jobbar ihop och skapar värme hos våra kunder.

Oavsett vem du är – så ska inte normer stå i vägen för att vara sig själv och fånga sin kärlek.

På fredag friar du – oavsett hur du definierar dig inom HBTQ-spektrumet, kvinna eller man.

Karleken-overvinner-allt-skylt

 

Angelica Jonsson Landström

Angelica Jonsson Landström

Angelica Jonsson Landström är en passionerad marknadsförare baserad i Stockholm, Sverige, med rötterna i den vackra staden Umeå. Hon är för närvarande en drivande kraft hos Vardagsfrid AB, där hon kanalisera sina färdigheter och sin kreativitet för att skapa banbrytande marknadsföringsstrategier. Hennes resa som marknadsförare är en resa av hängivenhet och ständig utforskning, och hon strävar alltid efter att föra marknadsföringsvärlden till nya höjder. Följ med Angelica på hennes resa genom marknadsföringens värld, där varje kampanj är ett kapitel och varje initiativ är en möjlighet att skapa intryck och påverkan.

Related posts