Ny logotyp lansering | Vardagsfrid

Vardagsfrid städar upp sin logotyp

Städbolagets nya logotyp

Vardagsfrid byter skrud. I juni 2020 byter Vardagsfrid varumärkesplattform och logotyp. En modernisering där arvet hedras och tydliggör vår position.

 

 

 

logo gamla hemstädbolag

  • Nyhet
  • Read time: 3 minutes

Historien bakom logotypen

Vardagsfrids logotyp lanserades 2012 när bolaget startades. Under en lunch kom Mario förbi och startade photoshop. På ca 1 timme bestämdes hela strukturen för det som till mångt och mycket lever kvar i lokalvårdsbolaget Vardagsfrid än idag. Priset för logotypen var 6 st pannkakor som stektes till Mario under tiden.

Det lila trädet

Den första loggan var ett träd där kunden och människan står i centrum och sträcker sig ut efter Vardagsfrids tjänster som symboliseras i löven på trädet. Till en början fanns enbart veckostädning, men över tid lanserades även Flyttstädning, Storstädning, och Lokalvård till företag.

Den lila färgen balanserades till att ge förtroende utan att anknytas till religösa aktörer. Till slut hittade man ett tomrum inom varumärkeskommunikationen där få aktörer använde färgspektrumet. Detta blev sen den kända Vardagsfridsfärgen.

Typsnittet som används har ett säreget “S” som är utsträckt horisontellt, vilket gör att namnet delas upp i dess funktioner Vardag och Frid.

Logos olika varianter Vardagsfrid lokalvård och hemstädning

Förnyelse

Då logotypen var plottrig var det dags för en modernisering efter 8 år. Detaljrikedomen gjorde den svår att använda i litet format som t.ex favicon eller på längre avstånd. Vardagsfrid bestämde sig för att förnya sig, men behålla namn, färg och typssnitt. Trädet hedrades genom att zooma in på ett blad som ny logo.

Logofail

Efter 8 år uppstår ett logofail-ögonblick då den gamla designen av logotypen även kunde misstolkas som en kroppsdel. Mer om det i separat inlägg med reflektioner hur du ska agera i sådan situation.

Ny varumärkesprofil på ny webb

Den nya varumärkesprofilen blev grunden för den nya hemsidan där flera affärsområden slagits ihop. Vardagsfrid levererar nu lokalvård och hemstädning i Västerås, Uppsala, Stockholm & Norrtälje.

95 %

Kundnöjdhet

150

Antal anställda

1 000

Antal första jobb i Sverige

 3 000 000 

Antal städade kvm per år

Utmärkelser

Ta ett möte med oss via telefon eller video.

Beställ städhjälp