1. Affär
Affären består av tre delar:
- Maskin,
- Service och
- Förbrukningsartiklar, så som kaffe, the, servetter etc.
Alla säljer helhetsupplevelsen – bra kaffe i handen utan problem. Vill man bara köpa hårdvara, så kostar det mer. I och med att kaffemaskin och service är identiskt så är dessa lågt prissatta. Att med service kombinera rätt rosteri, böna, maskininställning och kontorets tyckande så får man en långsiktigt nöjd kund.
2. Kaffemaskin
De flesta bolag förändras – antal anställda, kontorsyta, flytt, våningar, smakkrav osv. En maskin ska vara anpassad till ditt behov idag, inte för 2 år sedan. Därför ska du kunna hyra, lämna tillbaka eller byta maskin när ditt behov förändras utan långa låsta kontrakt eller dyra restvärden. De ca 10 kaffesystemsleverantörer vi utvärderat jobbar med mer eller mindre samma eller likvärdiga maskiner.
Vill du köpa eller leasa maskinen ska det också gå.

3. Service
De flesta större leverantörerna erbjuder utryckning inom 4 timmar samt proaktiv service var 4-5 vecka. Proaktiv service minimerar antalet driftavbrott på maskinen samt säkerställer kvaliteten. När kaffetentusiasterna på kontoret vill ändra på kaffet så kan man justera maskin för nya bönor och kanske jobba lite mer evenemangsmässigt med olika smaker.
Här vill man kunna byta bönor och ha lite avsmakningar årligen för en liten grupp människor som ett add on.
4. Förbrukningsartiklar
Alla leverantörer säljer förbrukningsartiklar i webbshop, telefon eller vid månatliga servicen. Som kund vill du kunna göra som du vill, men accepterar en helhetslösning för maskinspecifika från kaffelösningsleverantören.
5. Miljöcertifiering
Det finns få svanenmärkta maskiner. Några leverantörer har svanenmärkt tjänsten, andra kör ISO 14000. Det är än viktigare att få rätt maskin, som är anpassad för ditt antal medarbetare, rätt sätt att bygga för din volym, och storleksanpassade till ditt behov av antal på kontoret. Så att den är byggd för din typ av nyttjande ur ett energiperspektiv. Väl utnyttjad utrustning i ett system av återanvändning är ännu viktigare.
6. Miljö Återbruk
Leverantören ska självklart återvinna och hyra ut maskinerna igen med samma kvalitetskrav på kaffet. Detta gör de flesta leverantörer, men det kräver ett renoveringscenter samt en kundgrupp som kan ta över gamla maskiner och använda klart maskinen hela dess levnadstid.
7. Kollektivavtal
Vi är våra leverantörer. Självklart uppfyller vi själva kollektivavtalade villkor hos oss och våra leverantörer. Olika branscher har olika villkor, men alla våra leverantörer har kollektivavtal så vi vet att vi kan se alla kollegor från leverantörerna i ögonen.
8. Digitalisering
Maskiner ska vara uppkopplade så att servicetekniker är på väg, helst innan kunden märker det. Gärna ett budskap på maskinen som berättar för personalen att hjälp är på väg – då slipper kontorsansvarig få klagomål nr 2-20.
9. CSR på Kaffet
UTZ, Rainforest Alliance och Fairtrade ska ingå i leverantörens sortiment att välja på. Här rekommenderas att man läser på om respektive märkning innan man prioriterar det. Viktigt att det rimmar med personalens värderingar.
10. Stor eller liten leverantör
Som kund vill man ha en lösning för flera kontor om möjligt, men ändå hitta en leverantör som tycker ditt kontor och dina anställda är viktiga för leverantörens omsättning.
11. Fakturering
Enkelhet i fakturering är viktigt för att ekonomiavdelningen ska tycka en leverantör är bra. En extra rad på lokalvårdsfakturan i en perfekt värld. Större avtals görs upp separat.
12. Svenskägt bolag
Ett svensktägt är att föredra för samhället. Intäkterna stannar i Sverige och blir skatt i slutändan som bidrar till välfärden.
Sammanfattning
Väljer du lokalvården genom oss löser vi det enkelt åt er när vi städar kontoret. Vill ni utvärdera själv, kontakta oss för att ta del av vår utvärderingsmatris.